Antares 580 m/nye typen Suzuki 90, valg av propell?

Forside Forum Diskusjon Båter og båtmotorer Antares 580 m/nye typen Suzuki 90, valg av propell?

Dette emnet inneholder 3 svar, har 3 deltakere og ble sist oppdatert av Profilbildet til Flodström Flodström 7 år siden.

Viser 4 innlegg - 1 til 4 (av totalt 4)
  • Forfatter
    Profilbildet til dAlatroll
    dölatroll
    Deltaker

Byttet skute i vår til en to år gammel Antares 580 og er godt fornøyd med det, men jeg tror propellen er feil.

Båten går tregt opp i plan, blir liggende rundt 4000 rpm en stund før den løsner. Var på tur i helga med fire voksne og to 6-åringer ombord, noe mer en snekkefart ble det ikke. Toppfarten ligger på 27-28 kn og tutallet er på 5300 – 5400, båten står på henger og er ikke begrodd under. Propellen som sitter på motoren er er merket med 3×13 75×19

I følge tekniske data er anbefalt max turtall 5300 – 6300 rpm, virker som jeg har noe å gå på her.

Håper noen av dere har erfaring med min type båt og valg av propell?, trenger tips til å velge riktig.

Profilbildet til TeamBambus
    TeamBambus
    Deltaker

Jeg fikk også montert på feil propell på min motor, Dølatroll. Har vært i kontakt med Erling Sande og Dokka Bilco, og jeg har fått bestilt riktig propell nå, men har ikke fått den.

Korrekt dim skal være 3×13 75×17. Har også pratet med Team Fisherman, og han har også byttet til 17″stigning. Ble visst en helt annen båt da. Han har identisk båt som deg.

Men sjekk med Ola om helt eksakt mål på propellen hans. Tror du finner nr. på bloggen hans.

Profilbildet til dAlatroll
    dölatroll
    Deltaker

Bytta i sommer til propell med 17″ stigning etter en hyggelig prat med med Team Fisherman.

Båten ble helt super. Drar lett opp i plan med tung last og max turtall på full gass ligger på litt over 5900, toppfarten økte også litt.

Profilbildet til Flodström
    Flodström
    Deltaker

Var på tur i helga med fire voksne og to 6-åringer ombord, noe mer en snekkefart ble det ikke.

Hvis du skal bruke båten til så tung last skulle jeg ha vurdert en 4-bladig propell. Den har bedre «ork» og er drivstoff-snålere enn en 3-bladig, uansett, jemført den mest optimale 3-bladige  😎 

Viser 4 innlegg - 1 til 4 (av totalt 4)

Du må være innlogget for å svare på dette emnet.

Glemt Passord?

Register deg