Fiskerapporter Mjøsa vår/sommer 2012

Forside Forum Trolling i Ferskvann Fiskerapporter MJØSA Fiskerapporter Mjøsa vår/sommer 2012

Dette emnet inneholder 37 svar, har 14 deltakere og ble sist oppdatert av Profilbildet til TeamBambus TeamBambus 8 år, 2 måneder siden.

Viser 8 innlegg - 31 til 38 (av totalt 38)
  • Forfatter
    Profilbildet til Team HelgAya
    Team Helgöya
    Deltaker

Kompisene har tatt bra med fisk siste tiden, mens jeg har sittet på land og glant på EM. Mye diger ørret har bitt på, noen er tatt med til land, andre er satt tilbake. Selv har en liksom gitt litt f, og regelrett dreti i fiske på hjemmelige trakter dette året. Har kommet til slutten av juni og et normal år ville en fort hatt 30-40 netter på Mjøsa, i år kan de telles på to hender.

I går maste naboen på om jeg kunne ta med han utpå fordi han ikke hadde fått noen mjøsørret på tross av mange forsøk. Det kan tenkes jeg har vært litt storkjefta etter noen bokser øl og glass whisky den senere tiden, men akk… Noe motvillig fikk jeg ordnet barnepike og sa vi kunne ta en liten tur på morgenkvisten.

Hadde ikke helt trua på fisk, men startet nå opp den gamle veteran toyotaen og trailet jolla med til rampen og der satte vi ut båten i 2.15 tiden på natten. Var fin fint vær med god temperatur og nada vind, så om det itte ble noe fisk kunne det bli en hyggelig tur med fittprat, litt ljuging om de store som slet sena eller slapp, samt annet rølp som single sommeryre kara tala om.

Satte betene i vannet og duret utover på Mjøsas store flate, hadde bestemt hvor en skulle sette inn støtet allerede da en bestemte seg for tur, men måtte innom der og der og der først.

Det gikk en time intet skjedde, noen kvister kjørte vi forbi, noen måker sirklet over vannet og det var ikke mange båtene og se utpå. Ringte en kompis som hadde fisket bra siste tiden og spurte litt om hva han kjørte med siste dagers erfaringer osv. Tomic hadde han i allefall ikke troa på, hurra tenkte jeg for her var det 2 Tomicer uti og etter samtalen satte jeg å en 3. senket den ned på en «standard dybde» for denne tiden og vi kjørte litt videre. Vi begynte å nærme oss stedet jeg hadde siktet meg ut og som jeg har noen fine fisker de siste årene, litt over halv fire på denne lyse natten tar jeg opp ene overflate stangen for å bytte sluk. I det jeg er i ferd med å knyte på en ny plugg hører jeg rare lyder fra riggen bak meg før Tekotaen eksploderer i nydelig filarmoniske toner (hørtes slik ut i mine ører) og det duret utover med ganske hard brems. Det blir lettere kaos i den lille 15 fotern og de resterende stenger må inn da en skjønner dette ikke er en 2kgs fisk og jeg vil eliminere flest mulige faktorer for å miste fisken. Omsider får en alle betene opp i båten og ørreten er nå 3-4meter unna oss ifølge telleverket på snella, vi ser en ganske grov sporde og vi ser pluggen mot den mørke ørretakgrunnen.

484232_10150879759741776_239730630_n.jpg

Siden naboen ikke er veldig erfaren hadde han fått i oppgave å filme slutten av fighten, mens jeg selv skulle ta meg av håvingen. Gjorde en to tre forsøk før fisken omsider kom seg opp i håven, og den var større en jeg først trodde, vekten stoppet på 5,3kg og et flott eksemplar av en merket mjøsørret uten fettfinne kunne legges i igloo boksen og gjøres klar for røyking senere i sommer.

Naboen fikk litt senere sin første mjøsørret på egen stang, snelle og wobbler og var minst like om ikke mere stolt enn meg da en kom inn til havna igjen. Dette var en nydelig grillfisk på 1,5kg. Det er tydelig at det er mye utsatt fisk i Mjøsa, og disse er jeg mer restriktiv i å sette ut igjen enn villfisk. 5,3kgs kunne nok blitt satt tilbake da den satt ganske fint, men det ble ikke gjort.

Så på mine 8-9 turer sålangt i år har jeg følgende skryteliste av mjøsørret over 3kg (alle som er beholdt har vært settefisk) Ligger bildelink på noen av de, men jeg er ingen fotograf!

7,59kg

6,15kg

5,3kg

4,75kg (satt tilbake)

4,25kg

3,75kg

3,25kg

Så i år har fru fortuna vært snill med meg, da jeg har 5 fisker over toppnoteringen fra i fjor og det har vært moro med pundinger igjen da disse to er de første siden Lyn-Kamma på Ullevål i 2006.

Filmingen er ikke helt bra her, da naboen var noe stresset som en kan høre og holdt telefonen på en slik måte at en måtte rotere videoen og dermed ble det smalfilm, men dere hører han puster og peser, dere hører litt snelle sang og dere hører at jeg hadde strøket med glans på teologi studiet tongue.png

Måtte fru Fortuna fortsette å følge meg fremover på laksefiske også, for det er jo vitterlig mere moro når man lykkes

Profilbildet til TeamWhitePearl
    TeamWhitePearl
    Deltaker

Rapport i kveld. Gjedder: 9,5kg + 4kg + 4,3kg. En pen ørret på 4,6 kg – svømmer videre, sør for holmen. Fisket videre fredag og hadde et SINNSYKT utras på snella ved Helgøya. Litt lite snøre på snella gjorde at jeg måtte på med bremsen og beistet dro av fluoro carbon sena…. Jeg skal tilbake og hente den fisken senere 🙂

Profilbildet til TeamBambus
    TeamBambus
    Deltaker

Var ute og fisket på Mandag kveld, og hadde ombord 9-10 stk. i matfisk klassen. Største var på 2.2 kg.

Bra fart på noen av fiska, men en del bare hoppet på og ble hengene der. TOmic og Strike Pro som funket for meg den kvelden.

Utpå igjen i går med en kollega som jobber på Svalbard, og som var fiskesugen. Nå var det riktignok flott vær i går kvel / natt, men når man er vant til 5-6 grader på det varmeste, så er valget av shorts ikke så dumt. Vi fisket litt sør i fjorden rundt holmen, og fisket oss opp til Kise på morran. Fikk 1 ørret på 2.2 kg som var en feilkroket villfisk, den fikk kollegaen sveive på. Trodde begge at denne var noe større enn den faktisk var. Men moro var det lell. Fikk også ett dobbeltbett midt inne i en settafisk stim, og hadde 3 bett til, og 1 utløst klype som slapp med 1 gang.

Til natten er det fisketur med en redaktør for et sportsfiskeblad i Tyskland. Dette er i samarbeid med Fiskelykke prosjektet som turistkontoret på Gjøvik kjører.

TeamBambus
    Deltaker

Ble en vellykket tur med Michael Werner som er redaktør i Fliegen Fiscen i Tyskland. Han var i allefall meget godt fornøyd med å få sveive inn en mjøsørret på 3.2 kg. Veldig hyggelig kar som reiser mye rundt omkring i verden på fisketurer og messer. Fæl jobb… NOT !!!

Han fikk filmet noe og tatt en del bilder av utstyr og trollingfiske på Mjøsa. Ble desverre litt regnvær og litt ufyselig etterhvert på natta. Fikk selvsagt fisken på det mørkeste og når det regna som hardest… 😉

TeamWhitePearl
    Deltaker

Ute 27.07 – 1stk ørret på 1,4 ellers helt stille.

TeamWhitePearl
    Deltaker

Ny pers i dag, ærlige 5,9 kg!!! Neste gang kanskje vekta passerer 6 kg 😉

https://www.h-a.no/Kultur/Fiskesiden/tabid/370/Default.aspx?articleView=true&ModuleId=171989

Profilbildet til TeamMayday
    TeamMayday
    Deltaker

Fikk jammen meg ny Pers i kveld jeg også,,86 cm og 8,10 kg kontrollveid på Sterud av Veslegutt og har sagt det

før, Mjøsa lar en få noen flotte fiskeopplevelser av og til ,,,Ørreten var finneklippt og tok en Lappia i overflata 🙂

hilsen

Kjell Are

https://teammayday.blogspot.no/

TeamBambus
    Deltaker

Var ute og fisket Lørdag kveld og Søndag morgen. Fisket i området Holmen & alleen opp til Hønsodden. Mistet en godkjent ørret 5 meter bak motoren, som jeg ikke fikk sett. Hadde ett skikkelig utras til, og fikk en grønn på 3-4 kg. Ellers stille. Temp i vannet varierte fra 19,5 – 16.1 grad. Har vært stille de siste turene jeg har vært ute. Blir snart en pause frem til høsten nå…

Viser 8 innlegg - 31 til 38 (av totalt 38)

Du må være innlogget for å svare på dette emnet.

Glemt Passord?

Register deg