Namsenfjorden 2012

Forside Forum Trolling i Saltvann Fiskerapporter NORD-NORGE Namsenfjorden 2012

Dette emnet inneholder 5 svar, har 2 deltakere og ble sist oppdatert av Profilbildet til tomrp tomrp 8 år, 2 måneder siden.

Viser 6 innlegg - 1 til 6 (av totalt 6)
  • Forfatter
    Profilbildet til AndersH
    AndersH
    Deltaker

Lager en liten tråd om fisket mitt i namsenfjorden 🙂

Balja: Alicraft 16 fra nittenhundreognoenåsøttisikkert hvor alt av sitteplasser ble kappet ut og to stoler satt inn, trollingbar bygget og dette er dens første sesong som fiskebalje

P5150375.jpg

I midten av mai la jeg og en kompis ivei for å ta den store. Etter en halvtime løste det ut på 20 meter og en sei på ca 6 kom etterhvert sigende. Den hadde klart å få kroken på skeia, som var stacket 5 meter over, inn øyet på virvelen 2 meter foran apexen den tok på, så det ble litt kluss. Når den i tillegg absolutt skulle planke på hovrammen (som var litt liten) valgte den til slutt å svømme videre for å bli større.

Da den neste løste ut på samme apex etter nok en halvtime,, ble alt annet sveivet opp og satt bort for litt albuerom. Den første fisken som faktisk har klart å løse ut klypa og havne i båten etter 3 sesonger med downsrigger var et faktum.

Geir ble happy med en 5 kilos

P5150379.jpg

Fantastisk vær og det obligatoriske bildet av rigg i solnedgang.

P5150380.jpg

Konklusjon:

-Fiske er gøy når man får fisk også

-Alt fungerer

-jeg trengte større håv (svæææær cumings handlet inn)

-jeg trenger tyngre lodd

Profilbildet til tomrp
    tomrp
    Deltaker

Er det stort lodd du brukte da du tok bildet i solnedgang?

Profilbildet til AndersH
    AndersH
    Deltaker

5 kg, må nok opp et par kg. løfter seg endel når jeg strammer opp to stenger og kjører i motstrøm. burde vel helst vært opp mot 9 kg, men finner ikke ut hvor mye riggen skal tåle. ser ikke ut som 7 kg er noe problem ihvertfall.

Profilbildet til tomrp
    tomrp
    Deltaker

Synes det ser ut som om du har fryktelig stor vinkel på vaieren selv om du bare har 5 kg. lodd. Dorger du fort?

Og har det blitt noe fangst i namsfjorden i år?

Profilbildet til AndersH
    AndersH
    Deltaker

Har vært et skikkelig skuffende år, med alt for få turer, mye grunnet været når jeg har hatt fri. er ikke mye å gjøre på sjøen når den går hvit i denne balja 🙂

hadde noen turer etter smålaks, men fjorden ble infisert av svær makrell (rundt kiloen) allerede fra midten av juni, så det ble god øving i kjøring av flere fisk på en gang kan man si…

har hatt noen turer mest etter kveite, og det har vært kjempe fiasko som forventet ;P

kjører ca 3 knop, men er jo ei elv i fjorden som kan skape litt tull med over og understrømmer. på fløende sjø kan overflatestrømmen gå ut, mens den går inn noen meter ned, overflate tempraturen kan variere med 4-5 grader på fellende og fløende sjø under den verste snøsmeltinga.

Satser på en fin oktober og heftig sei/lyrtrolling 🙂

Profilbildet til tomrp
    tomrp
    Deltaker

Det er fortsatt ikke for sent å få seg en laks eller to.

Kjenner igjen beskrivelsen av både været og makrellen, vi hadde de samme plagene ute i havgapet. De største makrellen beit bare med ryggen så de presterte noen fantastiske utras 😛

Har du prøvd og trolle etter kveita?

Viser 6 innlegg - 1 til 6 (av totalt 6)

Du må være innlogget for å svare på dette emnet.

Glemt Passord?

Register deg